Het verhaal van Ankie

Het verhaal van Ankie

 

Wat deed je voordat je bij Optimo ging werken?

‘Ik heb Personeel & Arbeid gestudeerd en daarna ben ik gestart als HR-medewerker. Vooral de projecten spraken me aan, bijvoorbeeld het automatiseren van de loonrondes. Hoe kunnen we die processen ieder jaar een beetje verbeteren? Dat vond ik leuk om aan te werken. Op een gegeven moment ging ik op de afdeling Beheer werken, omdat ik zoveel ideeën had. Die mocht ik gaan uitvoeren! Vervolgens heb ik bij een scholengroep het beheer van AFAS Profit gedaan. Daar zag ik weer andere inrichtingen van de software en andere behoeftes van de organisatie. Eén systeem dat op zoveel verschillende manieren kan werken, daar werd ik nieuwsgierig van.’

 

En toen wilde je consultant worden?

‘Ik belde met een aantal AFAS partners die ik kende, maar ik wist niet of ik geschikt was als consultant. ‘Je moet alles een keer gezien en gedaan hebben, voordat je een bedrijf kunt adviseren’, dacht ik. Dat bleek niet waar te zijn. Met de ervaring van Functioneel Beheer zijn er al veel bedrijven die je gelijk kunt helpen, ook als beheerder deed ik procesoptimalisaties. Kleine bedrijven die zelf geen beheerder hebben, kunnen erg geholpen zijn met bepaalde weergaves. Grotere opdrachten vragen om wat meer ervaring, maar daar groei je al snel in. Binnen een korte tijd zie je veel verschillende organisaties en inrichtingen. Intensief, maar ook superleuk!’

 

Waarom koos je voor Optimo?

‘De HR collega’s, kantoordagen en kennissessies. Andere AFAS partners hadden wel kantoordagen, alleen niet met de focus op HR. De indeling van de teams binnen Optimo sprak me aan. Van payroll heb ik bijvoorbeeld beperkt verstand, maar daar zijn aparte specialisten voor. Zo kan ik tegen een klant zeggen: ‘Dit is niet waar ik goed in ben, maar ik heb wel collega’s die hierin gespecialiseerd zijn en samen kunnen we je helpen.’ Daardoor heb je niet het gevoel dat je alles moet kunnen, want dan raak je ook je specialisme kwijt. En het klinkt stom, maar ook de groepsapp vond ik een belangrijke. Hoe zelfstandig je functie ook is, je hebt altijd mensen om op terug te vallen en om advies te vragen.’

 

Was het spannend om als consultant te starten?

‘Een eerste dag bij een nieuwe klant is best wel zoeken, maar dat is voor de klant ook zo. Zij weten ook niet precies wat ze kunnen verwachten. Soms weten ze ook nog niet wat ze precies willen. Ik merk dat je daarin groeit. De zenuwen waren eerst gigantisch. Nu weet ik: wat er ook op me afkomt, ik kan het aan. Vaak weet je welke onderwerpen ongeveer aan bod gaan komen. Er is genoeg tijd en ruimte om je daarin te verdiepen. Mijn team van collega’s helpt daar ook bij. Inmiddels weet ik wie waar goed in is en als ik een specifiek project heb, kan ik een collega bellen om te vragen waar ik rekening mee moet houden. Doordat je heel snel heel veel ervaring op doet, kan je ook nieuwe onderwerpen je snel eigen maken.’

 

Hoe zien de maandelijkse kantoordagen eruit?

‘Vaak hebben we ’s morgens teamoverleg. Dan bespreken we wat er in de organisatie gebeurt en welke opdrachten collega’s hebben. Daarna is er ruimte voor casussen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met weerstand bij klanten? We bespreken ook inhoudelijke vraagstukken. Wat vinden collega’s van een bepaalde inrichting, hoe zouden zij dit aanvliegen? Door dat met elkaar te bespreken, kun je een best practice ontdekken. Het afgelopen jaar heeft het HR team ook een kennissessie gekregen van het payroll team, om basiskennis van een salarisverwerking te krijgen. Dat is handig om te weten wanneer je HR-processen aan het inrichten bent. Eens in de zoveel tijd overleggen we binnen het team waar de behoefte ligt voor kennissessies. Werving en selectie komt ieder jaar aan bod, omdat AFAS daar actief in wijzigt. Zo blijf je goed op de hoogte.’

 

Wat is jouw advies voor een beginnende consultant?

‘Tijdens een sollicitatiegesprek wil je de ander ervan overtuigen dat jij de perfecte kandidaat bent. Als je nog niet weet of jij een goede consultant bent, is dat best moeilijk. Zo kan de drempel om te solliciteren heel hoog worden. Kijk eens kritisch naar je eigen werk, want waarschijnlijk doe je al heel veel dingen die een consultant ook doet. Alleen heet het geen ‘consultancy’, want je werkt met collega’s of gebruikers in je organisatie. Maar iedere keer dat jij zegt: ‘Is deze inrichting wel handig? Deze inrichting is efficiënter, want dan hoeven we dit en dat niet te doen…’ Dan ben je al een consultant, alleen heet het anders. Als je dat zelf nog niet in de gaten hebt, kan het fijn zijn om dat van het bedrijf te horen waar je solliciteert. Als onze vacature je triggert, bel gerust!’