Het verhaal van Tom

Zo ervaart accountmanager Tom het werken bij Optimo

 

Benieuwd naar hoe het is om bij Optimo te werken? In plaats van alleen de randvoorwaarden te delen, laten we graag Tom aan het woord. Hij is accountmanager bij Optimo en deelt graag zijn ervaringen over hoe hij bij Optimo terecht is gekomen en waar hij de meeste energie van krijgt. Lees snel verder om meer te ontdekken!

 

Wat doe je als accountmanager?

 

Als accountmanager bij Optimo focus ik me op het managen van klantrelaties. Ik bouw een sterke band op met mijn klanten en probeer samen met het team de best mogelijke oplossingen voor hen te vinden. Optimo helpt klanten met het digitaliseren van (complexe) backoffice processen, die essentieel zijn voor bedrijven. Dat doen we met detachering, consultancy en outsourcing. Hoewel deze diensten dicht bij elkaar liggen, zijn de vraagstukken bij elke klant weer anders. Sommige klanten willen het werk uitbesteden, anderen willen juist graag begeleid en opgeleid worden door onze consultants. Het is mijn taak om deze wensen te begrijpen en de klanten de juiste oplossingen aan te bieden.

 

Ik leg gemakkelijk contact en ben oprecht geïnteresseerd in zowel de persoon tegenover me als het bedrijf waarvoor ze werken. Dit komt goed van pas in mijn functie als accountmanager. De sterke relaties die ik wil opbouwen vereisen vertrouwen en een klik, en dat kost tijd. Daarom zorg ik ervoor dat de eerste gesprekken extra goed verlopen en dat we als bedrijf altijd doen wat we beloven. Ik spreek klanten op alle niveaus, zoals middenmanagement en teamleiders, maar ook HR- en informatiemanagers. Tijdens de samenwerking geef ik mijn klanten veel aandacht. Voor mij staat de relatie met de klant op de eerste plaats.

 

Hoe ben je bij Optimo terechtgekomen?

 

In 2017 heb ik mijn eindscriptie geschreven voor de opleiding commerciële economie, waardoor ik in contact kwam met Optimo. Daarna heb ik een kort uitstapje gemaakt, maar in 2020 keerde ik terug naar Optimo. Inmiddels werk ik hier alweer drie jaar!

 

Tijdens mijn afwezigheid werd ik gedetacheerd bij een ander bedrijf, via Optimo Talent. In die periode heb ik ook twee post-HBO opleidingen succesvol afgerond. Toen ik weer bij Optimo kwam, werd ik aangetrokken door de fijne sfeer en de bedrijfscultuur. Aangezien ik in Arnhem woon, was de afstand naar Amersfoort wel even een drempel.Gelukkig kan ik mijn werktijden bij Optimo zelf bepalen, waardoor ik de spits kan vermijden en geen onnodige tijd in de file verlies.

 

Ik begon als binnendienstmedewerker, waarbij ik binnenkomende leads opvolgde, campagnes bedacht en koude acquisitie deed. Vanuit deze rol ben ik doorgegroeid naar mijn huidige positie in de buitendienst. Ik vind het leuk dat ik nog steeds veel kan leren in deze functie. Elk jaar bepaal ik samen met mijn leidinggevende mijn leerdoelen en op basis daarvan stel ik een ontwikkelplan op. Zo kan ik doorgroeien.

 

Hoe ziet jouw dag eruit?

 

Bij Optimo is geen dag hetzelfde. Op maandagochtend hebben we een salesoverleg met het sales team, op dit moment bestaande uit drie account managers. Dan bespreken we prioriteiten, doelen en welke klanten we die week gaan bezoeken. We geven elkaar ook tips om onze werkzaamheden te optimaliseren. In de middag plannen we een belblok en maken we alle afspraken voor de week. Op dinsdag tot en met vrijdag zijn we veel bij klanten en reizen we dus heel Nederland door. Op vrijdagochtend hebben we een gezamenlijk overleg op kantoor om te bespreken hoe de week is verlopen.

 

Bij Optimo hechten we veel waarde aan plezier en maken we ook tijd voor ontspanning. We houden allemaal van een geintje en een dolletje en vragen elkaar ook naar zaken buiten het werk, bijvoorbeeld hoe het weekend was. Hoewel we hard werken, voelt het als een vriendengroep en dat zorgt voor veel verbinding. Soms heb ik een mindere dag, maar mijn collega’s weten me altijd op te vrolijken en vice versa. Bij Optimo hebben we allemaal hart voor de zaak en dat merk ik ook bij mijn collega’s. Onlangs ben ik vader geworden en Optimo is daar heel begripvol over. Als ik vragen heb of klem zit met bijvoorbeeld de opvang, denken ze met me mee en zoeken we samen naar oplossingen. Ik waardeer het echt dat Optimo die familie-sfeer heeft en voor haar medewerkers zorgt.

 

Bekijk de vacatures

 

Hoe ziet een bezoek bij een klant eruit?

 

Elke accountmanager bij Optimo heeft zijn eigen klantenbestand en bezoekt deze klanten zelf. Afhankelijk van de onderwerpen die besproken moeten worden, kunnen Daniel, Bart (directie) of een van onze consultants meegaan. In principe zijn wij het vaste aanspreekpunt voor onze klanten. We willen ze dan ook echt leren kennen. We stellen veel vragen om te begrijpen wat er speelt. Onze projectmanagers zorgen ervoor dat de juiste collega’s bij het project worden betrokken, terwijl wij accountmanagers ons richten op het opbouwen en onderhouden van de relatie met de klant.

 

Hoe combineer je werk met privé?

 

Ik was op zoek naar een goede balans en structuur in mijn privé-leven en mijn werk. Optimo heeft mij hierbij goed geholpen door mij voldoende tijd en adviezen te geven om echt te luisteren naar wat ik nodig heb. Het werkt echt goed bij Optimo omdat er een open cultuur heerst en alles bespreekbaar is, zelfs als je ergens mee zit. Dit zorgt voor waardevolle gesprekken en alle collega’s dragen daaraan bij.

 

In situaties waarin we bijvoorbeeld door privéomstandigheden een overleg of belafspraak niet kunnen bijwonen, kunnen we dit in overleg een keer verplaatsen. We denken met elkaar mee om elkaar de nodige ruimte te geven. Soms nemen we elkaars taken over en op een later moment krijgen we die vrijheid weer terug. Dit is erg prettig.

 

Waar vind jij de meeste uitdaging binnen je functie?

 

Als accountmanager heb ik veel verantwoordelijkheden. Klanten hebben vaak verzoeken en wij willen hen op onze beurt ook veel bieden. Daarom is het essentieel om goed te bepalen waar je jouw tijd en energie in steekt. Dit maakt de ochtend stand-up met het team zo waardevol, omdat het ons helpt om onze dagen zo efficiënt mogelijk in te delen.

 

Wanneer is een dag voor jou geslaagd?

 

Ik voel me voldaan als ik gedurende de dag regelmatig contact heb gehad met mijn collega’s. Aangezien we veel hybride werken, is het lastig om iedereen persoonlijk te spreken, dus regelmatig contact is extra belangrijk. Daarnaast ben ik blij als ik de doelen behaald heb die we aan het begin van de week hebben besproken. Natuurlijk is het closen van deals ook essentieel in mijn functie. We ontvangen veel leads via bestaande klanten, wat van onschatbare waarde is. Ik vind het geweldig om daaruit nieuwe relaties op te bouwen.
Soms maak je fouten, dat mag ook, maar ik zie het altijd positief in. Je leert ervan en het maakt je sterker!

 

Wat doet Optimo nog meer voor haar medewerkers?

 

Heel veel! Afgelopen vrijdag hadden we nog een spelletjesavond en een paar weken geleden deden we een FIFA-toernooi op meerdere PlayStations. Elke vrijdag is er een borrel waarbij we vaak hapjes of pizza bestellen. Bovendien organiseren we jaarlijks een uitje, dit jaar gaan we zelfs naar Lissabon! Daarnaast plannen we maandelijks een kantoordag, om iedereen te ontmoeten. Aangezien dit niet meer op kantoor kan plaatsvinden, zoeken we nu naar een externe locatie. Op deze dag komen we in een informele sfeer in contact met collega’s. De naam “kantoordag” past niet meer bij de huidige situatie, dus we zijn samen bezig met het bedenken van een nieuwe naam, ook dat laat weer zien dat we alles samen doen. Tijdens deze dag delen we ook kennis met elkaar vanuit onze eigen discipline en vakgroep. We sluiten de dag af met lekker eten en een borrel, zodat we kennis en plezier kunnen combineren!

 

Waarom moet iemand accountmanager worden bij Optimo?

 

Bij ons krijg je echt alle mogelijkheden, ondersteuning en tijd om je te ontwikkelen tot een succesvolle accountmanager. Je nieuwe collega’s zullen je begeleiden en ondersteunen. De werksfeer is open, ontspannen en stimulerend, waarbij iedereen het beste met elkaar voor heeft. Je hebt veel vrijheid en flexibiliteit om je werktijden en locatie te bepalen, waardoor je echt je eigen functie kunt vormgeven.

 

Ben jij ook op zoek naar een gemotiveerd en gezellig team?
Bekijk snel of er een vacature bij staat die geschikt is voor jou. Staat er niks tussen? Stuur ons dan een open sollicitatie!

 

Bekijk de vacatures