Het verhaal van Tim
Tim is Managing Consultant van onze Consultancy Payroll tak. Samen met zijn team zorgt hij ervoor dat de salarisadministraties van onze klanten zoveel mogelijk worden geautomatiseerd in AFAS Profit. Dat scheelt onze klanten maandelijks veel papierwerk, handmatige lijstjes, menselijke fouten en daarmee geld. Hoe heeft Tim zich ondergedompeld in de wereld van automatisering? We hebben het hem gevraagd.
Zeg Tim, jij bent al een behoorlijke tijd werkzaam bij Optimo!
‘Toen Optimo nog in de kinderschoenen stond ben ik begonnen als salarisadministrateur en raakte ik vertrouwd met de software van AFAS. Ik pakte daarnaast functioneel beheer vraagstukken op om de salarisprocessen van klanten te automatiseren door looncomponenten in te richten. Ik vind het leuk om na te denken over hoe je processen efficiënter kunt laten verlopen. In deze periode was ik al veel bezig met het bouwen van analyses om onze salariscontroles die we voor klanten doen te verbeteren.’
Hoe ben je vervolgens de consultancy ingerold?
‘Toen Optimo in 2014 de salarisadministratie van een klant overnam, die later fouten in het payrollproces en de software bleek te hebben, leverde ons dat veel vraagstukken en vertraging op. Ik bedacht mij dat het een mooie optimalisatieslag is als we klanten door een scan zouden halen, voordat we de salarisadministratie definitief overnemen. Zo kunnen we de software van de klant op voorhand goed inrichten, en iedere maand soepel de salarissen voor het personeel van de klant in orde maken. Dit sloeg aan, en op een gegeven moment was hier voldoende werk in om een werkweek mee te vullen.’
Is daar onze beroemde payrollscan ontstaan?
‘Ja. Onze payrollscan bestaat uit diverse analyses en daarmee wordt de hele salarisverwerking van de klant onder de loep genomen. Eventuele fouten worden in kaart gebracht. Die kunnen we bijtijds oplossen, zodat je achteraf geen correcties hoeft te doen in salarissen van medewerkers. Dat scheelt elke maand een hoop frustraties! Daarnaast controleren we de salarisadministratie op efficiëntie. Welke handelingen kunnen we eenvoudig automatiseren in AFAS Profit? Een simpel voorbeeld: wanneer het aantal werkdagen van een medewerker verandert, veranderen de reiskostenvergoeding en het pensioen ook. Als de software goed staat ingericht, voert het systeem automatisch de wijzigingen door.’
Inmiddels heeft Optimo een groot Consultancy Payroll team. Wat doen jullie zoal?
‘Optimo is door de jaren heen gegroeid. En naast de payrollscan hebben onze klanten veel meer vraagstukken. Klanten die overgaan op de software van AFAS Profit willen hun salarisadministratie overzetten in dit nieuwe systeem. Daarvoor is kennis van het vak en de software nodig. We pakken deze totale implementatie voor hen op en trekken de kar. Het wil ook voorkomen dat klanten al wel met AFAS Profit werken, maar nog niet voldoende gebruikmaken van alle functionaliteiten. Wij helpen hen dan door de functionaliteiten optimaal in te richten. Als je in onze webshop kijkt, zie je een selectie van wat we allemaal kunnen automatiseren.’
Doen jullie alleen projecten? Of kan de klant ook voor support bij de afdeling terecht?
‘We doen projecten en support. Soms is één van mijn teamleden drie weken druk voor een klant om de payrollmodule in te richten. De andere keer is hij of zij een dag beschikbaar om onze klantportal in de gaten te houden voor korte supportvragen of om een optimalisatievraagstuk uit te voeren. De weken zijn vaak heel afwisselend!’
Consultancy Payroll is een vak apart. Hoe kom je aan goede teamleden?
‘Binnen ons team is het belangrijk dat iemand kennis heeft van het vak en de software. Daarnaast is het een must dat je vaardig bent met Excel. Af en toe treffen we een sollicitant die dat totaalpakket heeft. Al hebben verschillende teamleden hun functie ook onder de knie gekregen door ons traineeship. Vaak is de kennis van Excel en de drive bij trainees aanwezig. Met ons programma brengen we de salaris- en softwarekennis vervolgens bij. Hier vertelt mijn collega Jenske meer over!’