Het verhaal van Erik

Het verhaal van Erik

 

Wat deed je voordat je bij Optimo ging werken?

‘Ik heb een accountancy opleiding gevolgd, bij twee accountantskantoren gewerkt en koos uiteindelijk voor het bedrijfsleven. Ik werd administrateur bij een bouwkundig adviesbureau in Zwolle. Daar verzorgde ik de administratie en tegelijktijdig het functioneel beheer van AFAS. Dat was mijn eerste kennismaking met de software. Ik heb daar vijf jaar gewerkt en toen zat ik tegen m’n plafond aan. Ik zocht meer uitdaging in mijn functie.’

 

Hoe ging je zoeken naar een andere baan?

‘Ik woonde in Ommen en voor sollicitaties moest ik vaak in het midden van het land zijn. Ik wilde toch al verhuizen, dus vertrok ik naar Amersfoort. Ik had m’n LinkedIn profiel aangepast en werd benaderd door de recruiter van Optimo. We hadden een prettig gesprek en ik had er een goed gevoel bij. Ik zocht niet per se naar een functie als consultant, maar het leek me wel interessant. In het begin deed ik deels consultancyopdrachten, en deels de financiële administratie voor Optimo zelf. Uiteindelijk ben ik volledig consultant geworden.’

 

Hoe ziet je werkweek eruit?

‘Vaak heb ik vijf verschillende klanten in een week, dus iedere dag iets anders. Soms heb ik geluk met klanten in Amersfoort, waarbij ik op de fiets kan. Andere keren moet ik een uurtje rijden. Inmiddels werken we allemaal thuis en is reistijd verleden tijd. Voor de ene klant is mijn opdracht een lopend proces, bij nieuwe opdrachten ga ik kennismaken en snel proberen te begrijpen wat er al staat. Bij een implementatie is het de vraag: wat gaan we inrichten en hoe gaan we met onze structuur om? Bij een optimalisatie is de inrichting verouderd, en kijken we wat er kan worden verbeterd.’

 

Wat vind je leuk aan dit werk?

‘De toegevoegde waarde die je kunt bieden wanneer je dingen kunt verbeteren. Dus puur het optimaliseren. Bij implementaties is het de uitdaging om alles op tijd klaar te krijgen, en zo goed mogelijk. Zodat klanten er écht iets aan hebben. Dat gaat niet altijd vanzelf, het transitieproces is soms best moeizaam als mensen niet achter de verandering staan. Ik ga er dan van uit dat iemand goede bedoelingen heeft, want vaak is er sprake van oprechte zorgen. Het is belangrijk om geduld te hebben, en zaken rustig uit te leggen.’

 

Waar moet jouw nieuwe collega nog meer goed in zijn?

‘AFAS kennis en financiële ervaring is heel handig. Als je nog nooit een financiële boeking hebt gemaakt, maar je moet een ander wel uitleggen hoe het werkt – dat is lastig. Maar als je heel goed bent in het inrichten van de software en het analyseren van bedrijfsprocessen, dan kun je ook een goede consultant zijn. Daarnaast moet je goed kunnen luisteren en nogmaals: geduld hebben om dingen uit te leggen. Je krijgt de meest vreemde vragen voor je kiezen! Daar moet je tactvol mee omgaan.’

 

Wanneer spreek je jouw collega’s?

‘Het is soms solistisch werk, omdat je vaak een project in je eentje uitvoert. Maar bij twijfel kun je altijd vragen in de groep gooien. Toevallig heb ik afgelopen week twee HR Consultants aan de lijn gehad, die een vraag hadden over de module Projecten. Het is leuk om elkaar op die manier verder te helpen. Als ik specifieke vragen heb, weet ik ook wie ik kan benaderen. Dat is een wisselwerking en zo leer je van elkaar. Daarnaast zie ik mijn collega’s eens per maand tijdens de teamdag en kennissessies. In dit werk moet je altijd up-to-date blijven, en zo kun je altijd blijven leren.’