Het verhaal van Michel

Het nuchtere karakter van een Fries en een salarisadministrateur is een goede match – dat bewijst Michel Floris, Salaris Specialist in de detacheringstak van Optimo. Hij vertelt hoe hij in stressvolle omstandigheden uiterst kalm weet te blijven!

 

 

Jij woont in Friesland. Heb je veel reistijd naar opdrachtgevers?

‘Onze opdrachtgevers zitten door heel het land. De ene periode werk ik vanuit huis of dicht bij huis, de andere periode reis ik wat langer. Het maakt voor mij niet uit, ik heb geen hekel aan reizen en autorijden. Ik heb het over voor het werk en heb het naar mijn zin. Ik kwam bij toeval in contact met Optimo, doordat een collega van mijn vorige werkgever benaderd werd. Ik hoorde haar zeggen dat ze geen interesse had in een andere baan. ‘Ik wel!’, riep ik. Het was een toevalstreffer, in één keer raak.’

 

 

Je werkte al bij een detacheringsclub. Waarom ging je bij Optimo in de detachering werken?

‘Mijn vorige werkgever richtte zich steeds minder op salarisadministratie en meer op het snijvlak tussen HR en ICT. Daar had ik veel minder mee. Mijn collega’s van Optimo beschikken over veel kennis waar ik van kan leren, dat wilde ik graag. Detachering vind ik nog steeds geweldig: elke keer weer andere mensen en bijzondere situaties. Als je ingehuurd wordt, is er altijd iets aan de hand. Ze bellen niet voor niets Optimo! Daardoor heb je altijd wat te doen. Als alles weer op de rit is bij de opdrachtgever, ga ik mij snel vervelen. Dan is de klus afgerond en ga ik weer door naar een volgende uitdaging.’

 

 

Je zit vaak bij opdrachtgevers. Wie beschouw jij als jouw collega’s?

‘In het begin had ik meer binding met de collega’s van opdrachtgevers, dan met de collega’s van Optimo. Dat was wel logisch, ik had namelijk klanten meegenomen vanuit mijn vorige werkgever. Inmiddels voel ik ook de verbinding met mijn team. Ik ken de mensen nu beter en heb ook meer contact met collega’s die andere werkzaamheden uitvoeren voor opdrachtgevers, zoals de AFAS Consultants.’

 

 

Welke opleiding heb je gedaan?

‘Ik heb hbo Personeelsmanagement gedaan, dat is mijn laatste opleiding. Daarvoor heb ik de opleiding HEAO gedaan en ik heb zelfs nog op de Hogere Hotelschool gezeten. Dat was een foutje, haha. Ik was geslaagd voor mijn vwo en wist niet wat ik moest doen. Ik werkte in een discotheek en in een kroeg, dus de hotelschool leek mij wel wat. Dan kon ik een eigen kroeg beginnen, dacht ik. Echter word je opgeleid om in je eentje het Hilton te leiden. Na twee jaar ben ik gestopt, al heb ik wel mijn propedeuse gehaald.’

 

 

Dan heb je wel doorgezet!

‘Klopt, ik geef niet snel op. Daar houd ik niet van. Na de HEAO ben ik in eerste instantie aan de slag gegaan als verkoper van heipalen. Ik wilde het liefst transportplanner worden, dat was mijn vader ook, en dat heb ik een tijdje gedaan. Maar je werkweek bestaat dan uit honderd uur, in plaats van veertig uur. Dat werd mij te gek. Ik wilde wat anders en heb gesolliciteerd bij een bedrijf als Hoofd Salarisadministrateur, zonder enige ervaring. En ik werd gekozen.’

 

 

Hoe pas jij jouw nuchterheid toe bij opdrachten?

‘Ik blijf altijd rustig en heb daarom geen moeite om steeds van opdrachtgever te wisselen. Je wordt vaak met open armen ontvangen, maar niet altijd. Soms kiest een organisatie voor detachering, in plaats van uitbreiding van uren voor de eigen medewerkers. Dat kan weerstand oproepen en dan vooral richting mij als ‘nieuweling’. Maar dat komt altijd goed, zolang ik mezelf blijf.’

 

 

Hoe wil jij jezelf ontwikkelen?

‘De komende jaren werk ik nog bij Optimo, absoluut. Alleen de opdrachten veranderen logischerwijs. Ik zou het leuk vinden om meer met de inrichting van AFAS Profit te kunnen over een tijdje. Daarnaast heb ik een cursus casemanagement gedaan, gericht op verzuim. Die kennis zou ik best meer in de praktijk willen brengen!’

Suzanne Hauer - Senior Recruiter

Meer weten over werken bij Optimo? Suzanne staat voor je klaar. Neem gerust contact met haar op!

Contact