Het verhaal van Ahmet

Het verhaal van Ahmet

Heb jij altijd al willen weten hoe het is om bij Optimo te werken? Om jou een inkijkje te geven laten we graag Ahmet Atceken aan het woord.

Ahmet is Senior Consultant Finance (ERP) bij Optimo. In deze blog vertelt hij hoe hij bij Optimo terecht is gekomen, waar hij energie van krijgt en wat hem zoal bezig houdt op een werkdag. Lees snel zijn verhaal! 

 

Wat doe je als Senior Consultant Finance?

Als Senior Consultant Finance houd ik me dagelijks bezig met verschillende opdrachten, van functioneel beheer en optimaliseren, tot het volledig implementeren van AFAS-vraagstukken. Naast de uitvoerende werkzaamheden ben ik als Senior Consultant Finance ook op strategisch niveau bezig. Zo doe ik zelfstandig intakes, breng ik opdrachten in kaart en bepaal ik of vraagstukken van klanten wel of niet mogelijk zijn binnen de AFAS Software. Deze afwisseling houdt het interessant. Je bent namelijk niet alleen bezig met het implementeren, maar ook echt een sparringpartner voor de klant. Zo denk ik mee met diverse processen, daar is wel een financiële basiskennis voor nodig. Soms moet je namelijk vragen stellen zoals: waarom willen klanten iets op een bepaalde manier ingericht hebben, ondanks dat de fiscus iets anders verwacht? Als je die financiële basis niet hebt, wordt het moeilijk om de klant van goed onderbouwd advies te voorzien.

 

In mijn functie werk je met een helikopterview bij de klant, om te waarborgen dat opdrachten goed lopen. Daarnaast is het aan mij om positieve danwel negatieve geluiden te signaleren en deze terug te koppelen. Intern ben ik verantwoordelijk voor de kennisoverdracht, het bijhouden van de demo-omgeving voor de inrichtingen en zorgen dat de toolbox, onze leermaterialen, up-to-date blijft. 

 

Wat deze functie extra leuk maakt, is dat elke Senior een buddy heeft die je mag begeleiden tijdens interne en externe opdrachten. Zo ben je onderdeel van de persoonlijke ontwikkeling van een nieuwe collega.

 

Hoe ziet jouw dag er uit?

Als Senior Consultant ben ik weinig op kantoor; ongeveer twee dagen per maand. Toch heb ik veel contact met mijn team en andere collega’s! De lijntjes zijn namelijk enorm kort en we hebben veel contact met elkaar.

 

Eerlijk gezegd is geen dag hetzelfde bij Optimo. Maar een gemiddelde dag? Je vertrekt ‘s ochtends naar de klant, waarna je dag vaak start met een gezamenlijke sessie om de werkzaamheden van de dag te bespreken. Vervolgens ga je hiermee aan de slag en sluit je dag bij de klant af met een meeting waarin je voortgang bespreekt. 

 

Optimo stimuleert afwisseling door bij de klant en thuis te werken. De afgelopen twee maanden heb ik voornamelijk thuis gewerkt, omdat ik vader ben geworden! Die flexibiliteit van thuiswerken krijg je bij Optimo dus ook.

 

Wanneer is een dag voor jou echt geslaagd?

Ik krijg energie van dagen waarop doelen zijn gehaald en ik wegga bij een klant die écht tevreden is. Het werk van een klant zo efficiënt mogelijk inrichten, zodat er tijd vrijkomt en de klant een kwalitatief betere output heeft. Dat geeft me enorm veel motivatie en energie om elke dag weer aan de slag te gaan. Maar ik krijg niet alleen energie van het doorvoeren van externe verbeteringen.

 

Intern is er namelijk veel ruimte voor persoonlijke groei en verbetering. Naast de maandelijkse Optimo Dag, waar we onder andere aan kennisdeling doen, hebben we ook elke twee maanden kennisdagen in ons team. Daar wordt het delen van inzichten gestimuleerd. Persoonlijke groei staat hierbij centraal. Een dag is echt geslaagd als collega’s of ikzelf stappen kunnen zetten. Elke dag 1% beter – dat is waar ik het voor doe.

 

Hoe ben je bij Optimo terechtgekomen?

Het bedrijf waar ik hiervoor werkte zat tot 2017 in hetzelfde pand als Optimo. Enkele oprichters van Optimo hebben daar ook gewerkt. Ik ken Optimo dus al vanaf het begin, sinds 2014. We hadden vaak gezamenlijke vrijdagmiddagborrels. Rond 2021 maakte ik de overstap; het scheelde dat ik de mensen bij Optimo al kende. Je kent de cultuur dan al een beetje en weet waar je terecht komt.

 

Hiervoor was ik Relatiebeheerder mkb, boekhouder, en werkte ik al veel met AFAS. Op een gegeven moment voelde het voor mij dat het tijd was om te stoppen in de financiële wereld. Omdat ik AFAS al kende, was de overstap klein. Daarnaast was ik vooral op zoek naar een plek waar je jezelf kunt ontwikkelen en daar krijg je volop de mogelijkheid voor bij Optimo!

 

Wat is er volgens jou zo leuk aan werken bij Optimo?

Naast de uitdaging en afwisseling in het werk hebben we heel veel leuke uitjes. Dat is een groot pluspunt voor mij. We gaan onder andere op stedentrips, maar ook uit eten. Naast de grote uitjes gaan we zeker wel drie keer per jaar iets leuks doen!

 

Het ‘samengevoel’ bij Optimo voel je in alles wat je hier doet. Van gezellig met je team uit eten tot in je dagelijkse werk. Loop je bijvoorbeeld ergens tegenaan, dan kun je altijd een collega aanhaken, zelfs als je allebei thuiswerkt. Iedereen is snel bereikbaar om samen te kijken naar een oplossing.

 

Ik was echt op zoek naar een plek waar je jezelf kon ontwikkelen en dat kan bij Optimo. Van cursussen en trainingen tot ruimte om kennis te delen met collega’s. Een AFAS cursus is voor ons inmiddels redelijk algemeen, maar om de tijd en ruimte te krijgen om specialistische kennis tussen collega’s te delen – dat is heel mooi. Deze groeimentaliteit en de gedachte dat we dit samen doen is voor mij een enorm voordeel.

 

Waarom zou iemand als Consultant Finance (ERP) aan de slag willen bij Optimo?

Als jij waarde hecht aan persoonlijke ontwikkeling, flexibel wil werken en echt verder wil komen, dan moet je bij Optimo solliciteren. Je krijgt er een werkgever voor terug die tijd in jou investeert. Daarnaast helpen het goede salaris, het interessante werk en de leaseauto van de zaak ook mee.